< takaisin

Yritykset arvostavat omaa historiaansa

Yrityskuvan kannalta tärkeä, oma historiatarina halutaan kertoa asiakkaille, henkilöstölle ja muille sidosryhmille.

Yritykset näkevät historian positiivisena asiana. Historiatietoa hyödynnetään aktiivisesti yritysten toiminnassa ja tulevaisuuden suunnittelussa. Yrityskuvan kannalta tärkeä, oma historiatarina halutaan kertoa asiakkaille, henkilöstölle ja muille sidosryhmille. Tätä mieltä olivat keskisuomalaisyritykset, kun heiltä kysyttiin Jyväskylän yliopiston hankkeen kyselytutkimuksessa, hyödyntävätkö he omaa historiaansa liiketoiminnassaan.
Lue täältä lisätietoa kyselyn tuloksista.

Olin mukana edellä mainitussa Menestystä menneisyydestä -tutkimushankkeessa, jossa sain haastatella useita yrittäjiä. Jokaisen tarina oli erilainen, mutta niissä oli myös paljon samaa. Monella se oli Vaikeuksien kautta kasvuun -tarina. Perheyrityksissä historia liittyi myös suvun historiaan ja erityisesti yrityksen perustajan merkitykseen liiketoiminnan käynnistäjänä ja kehittäjänä.

Pitkään toimineiden ja menestyneiden yritysten edustajat kertoivat, että aika ajoin tehdyt muutokset ja uudistukset olivat olleet välttämättömiä. Maailman muuttuessa myös toimintaa oli muutettava. Monet haastatelluista korostivat kuitenkin yrityksen arvojen ja yrityskulttuurin säilyneen samoina perustamisesta asti nykypäivään. Yrityskulttuuria vaalittiin säilyttämällä toimintaan liittyvää esineistöä ja asiakirjoja.

Millainen on yrityksesi historia?

Ole yhteydessä, niin annan mielelläni lisätietoa yrityshistorian kokoamisesta ja historian hyödyntämisestä liiketoiminnassa!

Jaa postaus:

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua